top of page

Coromandel

De kauribomen hebben we achter ons gelaten en we gaan op weg naar Orewa, een plaatsje ten Noorden van Auckland. Hier zijn we 3 nachten gebleven op een camping, in die tijd heeft onze tent weer en wind moeten doorstaan want het heeft redelijk gestormd de laatste dag/nacht. Bij aankomst zijn we, na een wandelingetje over het strand, naar de lokale bioscoop geweest om de nieuwste Fantastic Beast’s te bezichtigen. Erg druk was het niet en zoete popcorn kennen ze ook niet helaas... De volgende dag zijn we naar de westkust gereden richting Karekare, waar een mooie en verlaten zwarte vlakte te zien is zo ver je kan kijken. Hier hebben we de dag besteed door lekker in het zand en later in het gras te lezen en te schrijven. Tijdens de stormachtige dag zijn we onze drone op gaan halen bij Latimer (onze airbnb host de eerste nachten). De drone mocht namelijk niet mee met Malaysian Airlines dus moest hij per post gestuurd worden, maar gelukkig is hij heelhuids aangekomen! Bij terugkomst stond de tent in een plas water, maar binnen was gelukkig alles nog droog.

De volgende ochtend hebben we de tent in de regen snel ingepakt en op de achterbank gelegd, daarna ging de koers naar Coromandel, het schiereiland ten oosten van Auckland. Hier (in Whitianga) zitten we in een hostel en kan alles mooi drogen. Diezelfde dag nog even door het dorpje gelopen, boodschappen gedaan en het strand bezocht, erg groots is het hier allemaal niet. Het weerbericht voorspelt iedere keer niet veel goeds, maar als we maandagochtend wakker worden schijnt de zon en dus konden we met blauwe lucht naar Cathedral Cove.

Stevig wandelingetje met veel zijpaden naar prachtige baaitjes, maar de mooiste ligt altijd aan het einde van het pad. De grot staat al op vele foto’s maar nu mochten wij proberen precies diezelfde foto te maken. Heel fotogeniek en tientallen foto’s later gingen we verder naar een strandje niet ver hier vandaan genaamd Hot Water Beach. Hier kan je eigen jacuzzi bij elkaar scheppen, maar dan moet je wel de juiste plek weten te vinden. Op sommige plekken is het ijskoud terwijl in een gat later het water veel te heet is. Zelf hadden we een deels voorgegraven gat kunnen veroveren waar we de perfecte mix van warm en koud water hadden. Het is maar een klein plekje waar de heetwaterbron langs stroomt en dus zit je met een kluitje op elkaar. Eenmaal in het warme water heb je daar geen last meer van. Op de terugweg de 2e fish ‘n chips gescoord en daarna weer terug naar het hostel.

De dagen daarna hebben we vooral rondom Whitianga besteed. Met de ferry (die ongeveer 30 meter naar de overkant vaart) kan je naar Ferry Landing vanwaar je naar het uitkijkpunt Shakespeare Cliff kan lopen. Een stukje verder en je zit op het strandje Lonely Bay, waar we daadwerkelijk alleen waren.

Op de terugweg naar de ferry zagen we donkere wolken al hangen, en van het ene op het andere moment begon het met bakken naar beneden te komen. Dichtbij was een minibibliotheek waar een vrouw ons binnenliet om te schuilen. Na even gepraat te hebben nodigde ze ons uit om bij haar thuis avond te eten en dat aanbod konden we natuurlijk niet laten liggen. Van Sarah (de vrouw) en haar zoon Josh hebben we een lesje Maori gekregen en hebben we veel tips gekregen over dingen om te gaan doen in Nieuw-Zeeland. Na ons eerste biertje in Nieuw-Zeeland (dat is hier toch vrij prijzig helaas) hebben we als avondeten heerlijke Kumara (zoete aardappel) met currysaus en een yoghurt sausje gegeten. Vervolgens als toetje Nieuw-Zeelands ijs. Sarah en Josh waren beiden hele aardige en open mensen, met een prachtig huis met uitzicht over de baai en kliffen van Ferry Landing. Na het avondeten hebben we ze bedankt voor hun gastvrijheid en zijn we teruggegaan naar ons hostel, deze avond zullen we niet snel vergeten!

De reis gaat verder richting Matamata, maar op de weg daarheen zijn we nog naar het dorpje Coromandel geweest. Hier staan hele mooie, felrode Pohutukawa trees, ook wel ‘Christmas trees’ genoemd omdat ze tijdens kerst het mooiste in bloei staan. Verder zuidwaarts is de Kauaeranga Valley die onder de schaduw staat van de bergtoppen genaamd The Pinnacles, het laatste stukje over een gravel road door de regen gereden totdat de wandeling kon beginnen.

Door de vele regen waren stenen spekglad, dus de rivier oversteken moest met de hangbrug (altijd leuk :D) waar max. 1 persoon op mag. Bij het uitzichtpunt waren mooie watervallen te zien!

Verder zuidelijk wordt het opeens een stuk vlakker en lijkt het opeens Nederland, we rijden voor het eerst lange stukken 100km/u, we komen nu heel dichtbij The Shire!

Welkom bij Couple of Hikes! Wij zijn Tobias en Nathalie en na onze reis van 6 maanden door Nieuw-Zeeland hebben wij helemaal de travel bug gekregen. Met name (meerdaagse) wandeltochten zijn onze favoriet, maar ook culturele bestemmingen vinden we fantastisch. Ons doel is om anderen te inspireren door onze persoonlijke ervaringen en routes te delen!