top of page

Bay of Islands

Woensdag 14 November is de reis echt begonnen, de eerste bestemming was daarom het tankstation (1L ≈ €1,35). Vervolgens nog even langs The Warehouse om de laatste camping spulletjes in te slaan. Daarna ging de koers naar het noorden. Na een tijdje is links rijden heel normaal geworden, alleen tijdens het richting aangeven gaat het nog wel eens mis en gaan de ruitenwissers op en neer. Vlak voor het stadje Warkworth hebben we even wat gegeten en hebben we de eerste Kauri tree (800 jaar oud) op de foto kunnen zetten. Deze bomen zijn erg beschermd en je moet overal je schoenen schoonmaken met water om ervoor te zorgen dat je geen schade kan brengen aan deze bomen. Verder richting het noorden kwamen er fikse hoosbuien over ons heen waar we de ruitenwissers en lampen meteen konden testen, autootje was wel meteen mooi schoon geworden. Na een aantal onafgemaakte stukken snelweg en veel gezigzag tussen de bergen door zijn we aangekomen op de camping in Paihia. Mooi plekkie aan het water! Nadat we de tent opgezet hadden en alle slaapspullen erin hebben gelegd zijn we gaan lopen naar de supermarkt hier niet ver vandaan. Tijdens het avondeten nog wat tips gekregen om te doen van andere Nederlanders en daarna gingen we de eerste nacht in het tentje tegemoet.

Erg frisjes wordt het nog wel ‘s nachts en aangezien de binnentent vooral bestaat uit gaas wordt het in de tent ook best koud, maar met een vest aan valt het gelukkig mee.

De eerste ‘echte’ wandeling van de vakantie liep vanaf de camping door de mangrovebossen tot aan de Haruru Falls, geen hele spectaculaire waterval maar de tocht ernaar toe was zeker de moeite waard. Onderweg waren er tientallen nestende aalscholvers te zien!

Diezelfde dag zijn we nog met de auto naar Waipapa gereden en hebben we Rainbow Falls bezocht. Deze was al een stuk spectaculairder (en een stuk hoger). Ook zien (en horen) we vaak de Prachtrosella voorbij vliegen. Ook de nationale plant van Nieuw-Zeland: de zilvervaren komen we vaak tegen.

Om de waterval reeks nog even voort te zetten zijn we de dag daarna naar Whangarei gereden om de gelijknamige Whangarei Falls te bezichtigen. Deze 36 meter hoge waterval was de mooiste tot nu toe en de wandeling ernaartoe was ook heel mooi met allerlei verschillende vogelgeluiden en gigantische kauri bomen langs de route. Vervolgens gingen we nog naar 3 grotten in de buurt, maar die waren het bezoeken niet echt waard. Het wandelingetje eromheen was leuk door de koeien en schapen door, maar de grotten waren moeilijk bereikbaar en slecht zichtbaar.

Bay of Islands zonder het water op te gaan kon natuurlijk niet. Helaas ging het kanoën niet door omdat er toch vrij veel wind stond, maar zaterdag de 17e hadden we een duikdag geboekt. Hier moesten we vroeg voor op (half 7) omdat we om half 8 al onze duikkleding moesten gaan passen. Een erg gehannes met die pakken om ze uit en aan te doen kan ik je vertellen... Toen alle duikspullen verzameld waren konden we met ons groepje, 10 man plus de instructeurs Stu, Luke & Luke, naar de boot waar we vervolgens 45 minuten met volle snelheid het water op gingen. Vlak voordat we bij de bestemming waren zagen we in de verte dolfijnen springen uit het water. Even snel naartoe gevaren, maar heel dichtbij mochten we niet komen, omdat ze niet in dat gebied mochten komen. We zagen nog snel een vliegende vis langs de boot vluchten voor de dolfijnen!

Vervolgens gingen eerst de al wat ervaren duikers (met duikbrevet) het water in. Daarna mochten wij ons weer in de pakken heisen. In de volle zon met pak aan kregen we instructies: de bekende gebarentaal en ook een paar oefeningen om jezelf van zuurstof te voorzien als er iets misgaat onder water. Met flippers, zuurstoftank & duikbril erop en eraan mochten we een grote stap zetten van de boot en lagen we te dobberen in het water. De oefeningetjes die we net geleerd kregen moesten we nu uitvoeren en nadat we die voltooid hadden gingen we met Luke naar de bodem, zo’n 10 meter diep. We hebben in totaal 45 minuten gedoken maar eenmaal beneden heb je geen enkel besef van tijd meer (over enig richtingsgevoel nog maar te zwijgen). Onder water kwamen de vissen werkelijk van alle kanten langs je heen zwemmen, het leek heel onwerkelijk allemaal. Na een tijdje maakte Luke een zee-egel open (er zijn er te veel van in dat gebied) waardoor alle vissen als een gek voor je neus langs kwamen zwemmen. Het leek net op een film eigenlijk, maar dan eentje die levensecht was. Op de terugweg nog even lekker van het zonnetje genieten terwijl we over het water heen scheurden. Het was echt een hele gave ervaring! Hier hebben we weinig foto's van, maar dit wordt goedgemaakt in de aanstaande video.

Op de laatste dag zijn we nog eens het water opgegaan. Nu met een ferry richting het eiland Urupukapuka, een van de weinige eilanden die een natuurreservaat is én waar toeristen op mogen komen. Hier zijn we langs de steile kliffen gewandeld met op de toppen een prachtig 360 graden uitzicht over de grote oceaan en allerlei kleine eilandjes. Na de wandeling in de bloedhete zon konden we even met de voetjes in het gras in de schaduw uitrusten. Toen de ferry weer aan kwam varen bleken er 4 dolfijnen achter te zwemmen. Snel de camera gepakt en gefilmd vanaf het strand en deze keer kwamen ze echt heel dichtbij! Mooie afsluiter van Bay of Islands!

De komende tijd zullen we via de westkust naar het zuiden toe reizen, maar niet voordat we langs Cape Reinga zijn geweest!

Om de locaties makkelijker te vinden staan de meeste in de volgende kaart :D

Welkom bij Couple of Hikes! Wij zijn Tobias en Nathalie en na onze reis van 6 maanden door Nieuw-Zeeland hebben wij helemaal de travel bug gekregen. Met name (meerdaagse) wandeltochten zijn onze favoriet, maar ook culturele bestemmingen vinden we fantastisch. Ons doel is om anderen te inspireren door onze persoonlijke ervaringen en routes te delen!